‘Bedrijfsleven kan bijdragen aan terugdringen corruptie’

0
0

‘Bedrijfsleven kan bijdragen aan terugdringen corruptie’ 1

‘Bedrijfsleven kan bijdragen aan terugdringen corruptie’

08/11/2019 15:33


Ivan Cairo

Haydee Olinger was ruim twintig jaar Global Chief Compliance officer bij fastfoodketen McDonald's en is nu consultant bij Barker Gilmore.
Foto: G3newswire.com

PARAMARIBO –
Bedrijven kunnen een bijdrage leveren aan het aanpakken en terugdringen van corruptie. Behalve dat ze voor zichzelf een anti-corruptiebeleid dienen te hebben en zich ook daaraan moeten houden, kunnen ze actief samenwerken met overheden zodat anti-corruptiewetgeving tot stand komt of wordt nageleefd, waar dat nog niet het geval is. Dat zei Haydee Olinger donderdag tijdens een ontmoeting met journalisten.

Olinger was langer dan twintig jaar Global Chief Compliance
officer bij fastfoodketen McDonald's en is nu bij Barker Gilmore
consultant op het gebied van zakendoen op ethische wijze. Het is
voor alle bedrijven of organisaties van belang om op basis van
ethiek zaken te doen, zegt ze. "Ethische bedrijfspraktijken zullen
ondernemingen aanmoedigen om te investeren, bedrijven aanmoedigen
om zich te ontwikkelen en het zorgt voor een gelijk speelveld voor
iedereen: de bedrijven en alle anderen die zaken doen met hun
organisatie", aldus de consultant.

Uit de ontmoetingen die ze heeft gehad met verschillende groepen
in Suriname, constateert Olinger een zekere behoefte aan meer
transparantie. "Er is zeker een wens in het land om ethische
bedrijfspraktijken te hebben om ervoor te zorgen dat dit land zowel
op economisch als politiek gebied vooruit gaat en de elementen
daarvan zijn het hebben van een gelijk speelveld". Zo lang er meer
transparantie is zal er meer belangstelling zijn voor bedrijven om
hier zaken te doen, meent Olinger.

Bedrijven kunnen zichzelf beschermen tegen corruptie door onder
andere een compliance program, een nalevingsprogramma, te
hebben. In dat programma worden de ethische waarden en normen van
het bedrijf vastgelegd; elke werknemer dient daarvan doordrongen te
zijn. "Je dient een programma samen te stellen dat ervoor zorgt dat
iedereen binnen die organisatie begrijpt waar je voor staat als
bedrijf, wat je waarden zijn, wat voor soort bedrijfspraktijken je
wilt hebben, hoe je wilt concurreren".

Van belang is volgens Olinger dat iedereen in de organisatie
zich aan de gestelde regels houdt, ook het management. "Een goede
reputatie is van enorm belang voor bedrijven. Werknemers, klanten
en toeleveringsbedrijven en andere partijen zijn zich ervan bewust
dat het goed zaken doen is met zo'n bedrijf".

In een land zonder anti-corruptiewetgeving is het van belang dat
bedrijven met de overheid samenwerken om daar verandering in te
brengen, vindt Olinger. Elk bedrijf moet volgens haar samenwerken
met overheden. Het is goed voor bedrijven, zegt de consultant, dat
ze overheden helpen om dat in orde te maken of te blijven wijzen op
de negatieve effecten, die het niet hebben van een dergelijke
wetgeving op de economie heeft. Als alle bedrijven als collectief
hetzelfde doen op het stuk van ethische bedrijfsvoering, zoals het
niet betalen van steekpenningen of smeergelden om afhandeling van
hun zaken te doen bespoedigen, zal corruptie zeker afnemen, meent
Olinger.

In sommige landen en culturen is het geven van een geschenk bij
het zakendoen normaal en wordt weigering van zo een cadeau door de
gevende partij vaak ervaren als een belediging. Overheidsinstanties
die met functionarissen van bedrijven uit een dergelijke cultuur
worden geconfronteerd dienen voor zichzelf een duidelijk beleid
daaromtrent te maken waarbij wel giften worden geaccepteerd zonder
de tegenpartij tegen het hoofd te stoten, maar direct duidelijk
wordt gemaakt dat geen tegenprestatie moet worden verwacht.

Als Global Chief Compliance Officer van McDonald's Corporation
had Olinger "een onberispelijke staat van dienst in het succesvol
ontwikkelen en implementeren van best in class compliance-
en ethiekprogramma's", meldt Barker Gilmore op haar website.
Olinger ontwikkelde het eerste uitgebreide programma van McDonald's
om te zorgen voor naleving van de Foreign Corrupt Practices Act, de
Ameikaanse wet tegen het betalen van steekpenningen, en lokale
anti-corruptiewetten over de hele wereld.

Tijdens haar periode behaalde McDonalds de hoogste score in haar
sector op de Dow Jones Duurzaamheid Index voor gedragscode. En ze
was finalist voor de prijs voor Beste Juridische Afdeling die wordt
toegekend door het zakenblad I Corporate Counsel. Donderdagavond
hield zij voor het bedrijfsleven in Courtyard by Marriott een
presentatie over onder andere de Foreign Corrupt Practices Act, de
wet die Amerikaanse bedrijven en burgers verbiedt om smeergeld te
betalen aan buitenlandse ambtenaren om afhandeling van hun zaken te
bespoedigen.

(bron: dwtonline.com)